Summer in Solutions 2024 – Oppia, Vapautta ja Vastuuta Myyntiharjoittelijana
Tällä kertaa trainee-blogisarjassa vuorossa on Max, joka on viettänyt kesänsä myyntiharjoittelijana Visma Solutionsilla. Max jakaa kokemuksiaan ja oivalluksiaan harjoittelujaksostaan, joka on sisältänyt niin käytännön oppimista kuin ammatillista kehitystä.
Q: Kertoisitko jonkin hauskan faktan itsestäsi?
Max: Olen soittanut kitaraa lapsesta asti ja kuuntelen musiikkia suuren osan hereilläoloajasta.
Q: Millainen opiskelutausta sinulla on?
Max: Olen suorittanut kauppatieteiden kandidaatin tutkinnon, pääaineena International Business, ja olen valmistumassa maisteriopinnoissa, jossa pääaineena minulla on Strategic Business Development.
Kesätrainee-ohjelma vaikutti loistavalta mahdollisuudelta oppia uutta
Q: Mikä sai sinut kiinnostumaan Visma Solutionsista ja johti sinut nykyiseen rooliisi?
Max: Valitsin Visma Solutionsin hyvän työnantajamielikuvan sekä monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Arvostan työpaikalla urakehitysmahdollisuuksia, luottamusta ja hyviä työsuhde-etuja. Kesätrainee-ohjelma vaikutti loistavalta mahdollisuudelta oppia uutta myyntiin sekä liiketoiminnan kehittämiseen liittyen. Visma Solutionsilla työskennellessä olen saanut ottaa myös paljon vastuuta!
Q: Mitä työtehtäviisi kuuluu? Kuvaile tyypillistä päivääsi harjoittelijana Visma Solutionsilla
Max: Olen myyntiharjoittelija, hommiini kuuluu isossa kuvassa sales development ja sales operations. Sales Operations pitää sisällään omalla kohdallani myynnin raportoinnin eri projekteja, kuten myynnin tukemista datan, raportoinnin ja dashboardien avulla.
Asiakastapaamisten sopiminen on kattanut ison osan työajastani. Tämä on pitänyt sisällään prospektointia sekä keskusteluja yrityspäättäjien kanssa heidän yritystensä teknologiaratkaisuista. Lisäksi olen päässyt tuuraamaan yhden tuotelinjan myyjiä kesälomien ajan.
Päiväni koostuvat joko kokonaan asiakaskontaktien parissa työskentelystä tai sitten datapohjaisten raporttien analysoinnista ja niiden pohjalta raporttien laadinnasta sekä CRM-järjestelmän kehittämisestä ja ylläpidosta.
Q: Oliko sinulla odotuksia ennen aloittamista? Miten todellisuus on vastannut näitä odotuksia?
Max: Sain rekrytoinnin aikana selkeän käsityksen työnkuvastani ja todelliset työtehtäväni ovatkin vastanneet hyvin odotuksiani ja toiveitani. Positiivisena yllätyksenä on ollut, että vaikka olemme suuri yritys, yrityskulttuurimme on enemmänkin startup-henkinen, joka tarjoaa sekä vastuuta että vapautta.
Q: Mikä on ollut parasta tähän mennessä?
Max: Ehdottomasti työyhteisö, vapaus ja luottamus toteuttaa itseäni sekä toimiston ilmaiset virvokkeet.
In English
Summer in Solutions 2024 – Learning, Freedom, and Responsibility as a Sales Intern
This time in the trainee blog series, we feature Max, who has spent his summer as a sales trainee at Visma Solutions. Max shares his experiences and insights from his traineeship, which has included both practical learning and professional development.
Q: First, to introduce yourself a bit, could you tell a random fact about you?
Max: I’ve been playing the guitar since I was a child, and I listen to music nearly all the time.
Q: Could you share your study background?
Max: I have completed a Bachelor’s degree in International Business. Next, I’m about to finish my Master’s degree in Strategic Business Development.
The summer trainee program seemed like a great opportunity to learn
Q: What attracted you to Visma Solutions and led you to your current role?
Max: I chose Visma Solutions because of its good employer brand and the various opportunities it could offer. I also valued the opportunities for career growth, the responsibility and the benefits. The summer trainee program seemed like a great opportunity to learn more about sales and business development while also taking on more responsibility.
Q: Describe your position and daily tasks at Visma Solutions
Max: I’m a sales trainee, and broadly, my responsibilities include sales development and sales operations. In practice, sales operations means I support sales with data, reports and dashboards.
Scheduling customer meetings takes up a significant portion of my work time. This has included prospecting as well as discussions with company decision-makers about their companies’ technology solutions. Additionally, I have had the opportunity to cover for sales representatives from another product line during the summer holidays.
My days are either entirely spent working with customer contacts or analysing reports and creating reports based on the data, as well as developing and maintaining our CRM system.
Q: Did you have any expectations before you started? How has reality matched up with those expectations? Any surprises?
Max: During the recruiting process I got a clear picture of what my position would include and the reality has matched my expectations and wishes pretty well. A positive surprise was the start-up-like company culture despite us being a large company, offering both responsibility and freedom.
Q: What has been the best thing so far?
Max: Definitely the work community, the freedom and trust I have been given and the free beverages at the office.