Life in Solutions 2020 – Myynnin kesätraineesta firman mieheksi
Noin kolme kuukautta on kulunut siitä, kun Rikhard Perttilä asteli Visma Solutionsin ovista sisään ja aloitti työskentelyn myynnin traineena. Vaikka edellä mainittujen ovien saranat eivät ole poikkeusolojen ja etätyön vuoksi kesällä liiemmin kuluneet, on Rikhard kokenut työskentelyn sujuvaksi ja mielekkääksi myös etätoimistoltaan Turusta käsin. Life in Solutions -blogin kolmas osa käsittelee tämän kesän myynnin traineen, Rikhard Perttilän kokemuksia Visma Solutionsilla työskentelystä.
Etätoimisto täl pual jokke
Toisin kuin monelle Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta Visma Solutionsille päätyneelle, Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa kansainvälistä liiketoimintaa ja tietojärjestelmätieteitä opiskelevalle Rikhardille Visma Solutions ei ollut entuudestaan kovinkaan tuttu. Hänen tuttavapiirissään oli kuitenkin parikin aiempina vuosina Visma Solutionsilla traineena työskennellyttä, jotka suosittelivat hakemaan traineen paikkaa.
“Bongattuani hakuilmoituksen verkosta, muistin parin tutun olleen aiempina vuosina Visma Solutionsilla töissä. Mitä enemmän yrityksestä luin, sitä kiinnostavammalta työpaikka vaikutti ja täällä työskennelleiden kavereiden kehut varmistivat sen, että haluan tänne töihin.”, muistelee Rikhard.
Monen nuoren myyntityön ammattilaisen polku kulkee teleoperaattoreiden ständien kautta. Niin kulki myös Rikhardin, jonka ensimmäisiä myyntitöitä oli jalkautuminen Länsi-Suomen ostoskeskuksiin liittymiä ja mobiililaitteita myyden. Tältä aikajaksolta tarttuneet opit ovat olleet Rikhardin mukaan arvokas pohja tämän kesän työskentelyssä.
“Ständimyynti oli todella opettavaista, kun työssä pääsi tekemisiin erilaisten ihmisten kanssa.” muistelee Rikhard, “Opin siinä työssä paljon erilaisista myyntitekniikoista ja ihmistyypeistä”. Vaikka myyntipohjasta on ollut hyötyä, on Rikhard todennut B2B-myynnin olevan myös erilaista: “B2B-myynti on huomattavasti keskustelevampaa, kun yhdessä asiakkaan kanssa etsitään parasta mahdollista ratkaisua, jolla heidän liiketoimintaansa pystytään edistämään. Caset myös kestävät huomattavasti pidempään, kun taas kuluttajapuolella myynti on nopeatempoisempaa.”, kertoo Rikhard.
Monipuolisia tehtäviä laadukkaiden tuotteiden parissa
Kuten Rikhard kertoi blogisarjan ensimmäisessä osassa, hän pääsi tekemään töitä heti ensimmäisestä viikosta lähtien. Työt ovat olleet monipuolisia ja kohdistuneet useisiin eri Visma Solutionsin tuotteisiin. Netvisorin parissa tehdyn työn myötä Rikhard kiinnostui taloushallinnosta niin, että aikoo ottaa laskentatoimen sivuaineekseen syksyllä alkavissa maisteriopinnoissaan.
“Olen oppinut aivan valtavasti eri toimialoista joihin Visma Solutions tarjoaa ratkaisuja. Myös tietojärjestelmien hankintaprosessin tuntemus on kehittynyt todella paljon käytännön näkökulmasta ja oppimisen nälkä vain kasvanut alaa kohtaan.”, hehkuttaa Rikhard. “Lähdin liikkeelle asiakastapaamisten buukkaamisesta sekä firman tuotteisiin ja markkinoihin tutustumisesta. Sittemmin olen päässyt muun muassa työskentelemään sähköisen laskutuksen palveluntarjoajan Maventan myynnin parissa ja hoitamaan sähköisen allekirjoituspalvelu Visma Signin nykyasiakassuhteita”, listaa Rikhard tehtäviään, “olen päässyt tekemään niitä asioita, mitä olen halunnut ja pyytänyt saada tehdä”.
Tuotekehitys on Visma Solutionsin strategian keskiössä ja panostukset myös näkyvät tuotteiden laadussa. Rikhard jakaakin hatunnostoja tuotekehityksen suuntaan, sillä laadukkaiden tuotteiden ansiosta myyntityön tekeminen on todella mukavaa.
“Visma Signin nykyasiakkaiden kanssa asiakaskokemusta kehittäessä on ollut mukava kuulla, kun asiakkaat kehuvat tuotetta maasta taivaisiin. Kiitokset ja hatunnostot tuotekehityksen suuntaan, jonka ansiosta saa myydä laadukasta tuotetta ja työskennellä tyytyväisten asiakkaiden parissa.”, kiittelee Rikhard.
Kesätraineesta firman mieheksi
Rikhardin kesään on mahtunut lukematon määrä mielenkiintoisia caseja. Kysyttäessä yhtä yli muiden nousevaa kokemusta kesältä iskee runsaudenpula. Hetken mietittyään hän kuitenkin nostaa erään kansainvälisen myynticasen, joka konkretisoi opittujen asioiden mittakaavan.
“Myydessäni integraatiota ulkomaille englanniksi, huomasin oppineeni valtavasti tietojärjestelmien teknisistä näkökulmista.”, muistelee Rikhard, “Vaikka tapaaminen oli etäyhteyden yli englanniksi, löysimme parhaan mahdollisen ratkaisun asiakkaalle vaivattomasti. Tuotteen teknisten näkökulmien esittely oli vieraallakin kielellä sujuvaa.”
Työskentelyn tapahtuessa etänä, on kommunikaation ja työkalujen rooli korostunut entisestään. Rikhardin mukaan Visma Solutions on onnistunut luomaan hyvät olosuhteet onnistumista varten niin organisaatiokulttuurin, kuin myös työkalujen puolesta.
“Olen kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka joissain firmoissa puolet työajasta menee vanhentuneiden ja kankeiden järjestelmien kanssa painimiseen. Täällä iso osa järjestelmistä on omaa tuotantoa ja niitä päivitetään jatkuvasti, jonka ansiosta voi keskittyä olennaiseen.”, kehuu Rikhard. “Myös valmiudet etätyön järjestämiseen ovat olleet erinomaiset ja kommunikaatio niin työkavereiden, kuin myös asiakkaiden suuntaan on pelannut mainiosti.”
Vaikka poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi toimistolle ei ole päässyt, on hyvä työilmapiiri säteillyt etäyhteyksien välityksellä: “Alusta asti minut otettiin todella lämminhenkisesti vastaan ja apua oli tarjolla aina kun sitä tarvitsi. On ollut myös hieno nähdä, kuinka ns. “firman miehenä” toimiminen on erityisen hyvin saatu iskostettua työntekijöille ja sitoutuneisuus työhön ja yritykseen on vahvasti nähtävissä joka päivä.”.
Kuunnellessa Rikhardin kokemuksia kesästään ja työstään, on tämä helppo allekirjoittaa. Rikhardista on selvästi kasvanut kesän aikana firman mies.
Kesän 2020 harjoittelijoista kertovaa blogisarjaa koordinoi ja kirjoittaa markkinoinnin trainee, Lassi Lääveri.