Tutkimus: IT-yritykset hakevat juuri nyt kasvua – haasteena myynti, tuotteistaminen ja osaajien puute
Selvitimme asiantuntijayritysten kasvun mahdollisuuksia ja haasteita. Kyselytutkimuksen mukaan 84 % IT-yrityksistä tavoittelee kasvua seuraavan 18 kuukauden aikana. Kasvun haasteina ovat myynti, tuotteistaminen ja osaajien puute. Yritykset aikovat panostaa myyntiin ja markkinointiin.
IT-yritykset näkevät kasvun mahdollisuuksia erityisesti palveluiden selkeässä tuotteistamisessa ja uusien asiantuntijoiden rekrytoinnissa. 86 % kertoo rekrytoivansa uusia osaajia seuraavan 18 kuukauden aikana.
– Yritykset ostavat IT-palveluita paljon ulkopuolelta, mikä osaltaan kiihdyttää alan kasvua. Nykypäivänä kaikki kasvavat yritykset hyödyntävät jollain tavalla teknologiaa, ja yritykset ovat valmiita maksamaan toimivista softista enemmän, sanoo toimitusjohtajamme Ari-Pekka Salovaara.
Tutkimuksen mukaan erityisenä haasteena on osaajien puute. 24 % IT-yrityksistä kokee osaajien puutteen suurimmaksi kasvun haasteeksi. Osaajien houkuttelu nousee tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi menestystekijäksi. Siihen vaikuttavat paitsi koulutus ja osaajien määrä markkinoilla, myös työnantajan tarjoamat edut, toimivat työkalut ja laadukas johtaminen.
– Haasteena on se, että moni IT-yritys on jo huomannut saman ja parhaan työpaikan tittelistä ja sen myötä osaajista on kova kilpailu, Salovaara tiivistää.
Kehityspanostuksia IT-yritykset kohdentavat erityisesti myyntiin ja markkinointiin. Suomalaisissa ICT-alan yrityksissä haasteena on kuitenkin myyntialoitteellisuuden puute.
– Myynnissä on hyvä muistaa olla aktiivinen, vaikka kysyntä on kovaa. Aktiivisuudella voi parantaa myyntihintoja, ja tarjolla on enemmän asiakasprojekteja, joista valita. Reagoimalla vain tuleviin tilauksiin, joutuu kovaan hintakilpailuun, Salovaara kommentoi.
Palvelutarjooman ja tuotteistamisen kehittäminen on tavoitteena monella IT-yrityksellä. Tämä nousi kyselytutkimuksessa selkeästi yhtenä haasteena niin kannattavuudessa kuin kasvussakin. Salovaaran mukaan tuotteistaminen palvelualalla on toistojen tulos.
– Fokusoi tiettyyn asiakasryhmään. Toistojen ja fokusoinnin myötä kertyy osaamista, uskottavia referenssejä ja voitettuja tarjouskilpailuja. Tuotteistaminen tämän pohjalta on helpompaa.
Toteutimme tutkimuksen sähköisenä kyselytutkimuksena joulukuussa 2017. Kysely kohdennettiin suomalaisten asiantuntijayritysten päättäjille. Kyselyyn vastasi 350 asiantuntijayritystä.