Visma Solutions 10 v. – Asiakaslähtöistä myyntiä jo vuosikymmenen ajan
Tänä vuonna Visma Solutions täyttää 10 vuotta, jonka kunniaksi olemme haastatelleet talon konkareita. Samalla olemme selvittäneet, mistä näitä hyviä tyyppejä oikein tulee ja mikä on Visma Solutionsin 10 vuoden menestystaipaleen salaisuus.
Pienistä onnistumisista isoja tuloksia
Juhani Mönkkönen, Visma Solutionsin myyntijohtaja, on aikoinaan tullut taloon Maventan kautta. Matkan varrella hän on tehnyt erilaisia liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä töitä ja toiminut muun muassa tuotepäällikkönä. Myynti on kuitenkin aina vetänyt Juhania puoleensa. Nykyisessä työtehtävässään hän onkin toiminut jo kuutisen vuotta. Hän kertoo viihtyneensä talossa, koska Solutions edustaa ison talon voimaa ja prosesseja sekä pienemmän startupin yrittäjähenkisyyttä. Vapauden ja vastuun balanssi on niin sanotusti läsnä!
Kyse on pikemminkin jatkuvista pienistä onnistumisia, jotka ovat vieneet meitä eteenpäin
Tiedustelimme Juhanilta niin henkilökohtaisesta urakehityksestä kuin hänen kokemuksien mukaisesta firman ja myyntiosaston kasvutarinasta. Vastauksessaan hän reflektoi myyntipuolen kehitystä omien kokemustensa valossa; sekä oman uran kehitystä että firman kasvua yhdistää eräs asia. Sen sijaan, että huippukohtia olisi matkan varrella yksi tai kaksi, on pienempiä onnistumisia tullut jatkuvasti tasaiseen tahtiin.
“Hirveästi yksittäisiä highlighteja ei ole, vaan kyse on pikemminkin jatkuvista pienistä onnistumisia, jotka ovat vieneet meitä eteenpäin.” Eniten ylpeydenaihetta Juhani tuntee siitä, kuinka hyvä ja ammattitaitoinen työporukka heillä on. “Myyntiorganisaatio on erittäin asiakaspalveluhenkinen, jonka lisäksi tuloksia on puksutettu vuosi vuoden jälkeen. Niin kauan kun tätä voidaan pitää yllä, niin sitä voidaan myös pitää isoimpana saavutuksena!
Solutionsin kehitys myynnin kannalta
Vaikka Solutionsin tuotteet ovat kehittyneet paljon ja tavoitteita kohti ollaan menty koko ajan systemaattisesti, itse myyntityö ei ole ehkä muuttunut niin paljon kuin voisi äkkiseltään ajatella. Toki esimerkiksi etänä työskentely ja myyntitoimet ovat yleistyneet, mutta Juhani myös toteaa Solutionin olleen jo varhaisessa vaiheessa harjoittamassa etämyyntiä ja jopa edelläkävijänä sen suhteen. Tämä lisäksi muutosta on tapahtunut siinä, että Visma Solutionsin tunnettuus asiakkaiden keskuudessa on kasvanut, joka on osaltaan helpottanut myynnin toimintaa. Kaiken kaikkiaan viimeisen kymmenen vuoden aikana meidän asiantuntijuus ja asiakasymmärrys ovat kasvaneet ja kehittyneet reilusti.
Alkuaikoina Visma Solutions palveli pienempiä yrityksiä. Vuosien varrella tuotteita on kehitetty niin, että ne sopivat myös paljon isompienkin firmojen tarpeisiin. Nykyään pystymme palvelemaan niin pieniä kuin isoja yrityksiä. Skaalautuvuus on yksi merkittävimpiä seikkoja, miksi olemme pärjänneet markkinoilla niin hyvin.
Tällä hetkellä Solutions tarjoaa ratkaisuja monen kokoisille ja tyylisille yrityksille, mutta muutos ja kyky skaalautua eivät ole tulleet itsestään taikka yhdessä yössä. Yksi olennainen seikka liiketoiminnan kasvattamisen takana on ollut jatkuva vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ja ajantasainen kuva siitä, mitkä tarpeet asiakkailla on. Tarpeista ollaan kommunikoitu matkan aikana sekä myynnin sisäisesti että ulkoisesti tuotekehityksen ja markkinoinnin kanssa.
Informaation jakamisen jalo taito on ollut Visma Solutionsilla aina läsnä, mutta asiakkaat ovat myös opettaneet meitä kehittymään siinä. Yhteistyön kannalta olennaista on myös se, että myyntiprosessissa saattaa olla mukana useampi henkilö, joilla on erilaisia vahvuuksia. Kun vahvuudet tuodaan yhteen, on tiimi kokonaisuutena vahvempi ja ulottuu suorituksiin, joihin yksin ei ehkä ulottuisi. Loppujen lopuksi meille on tärkeintä, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä ja heille toimitetaan se, mitä on luvattukin.
Konkreettista kilpailukyvyn mahdollistamista
Miten Visma Solutions käytännössä pitää asiakaslupauksensa?
“Kuunnellaan asiakasta, vastataan kaikkiin yhteydenottoihin, pyritään vastaamaan ammattitaitoisesti. Esimerkiksi tilanteessa, jossa saamme tarjouspyynnön, meillä keskitytään ensin siihen, mitä asiakas on oikeastaan ostamassa ja vasta sitten katsotaan hintaa.” Moni ostaja saattaa päivittää ohjelmistojaan kymmenen vuoden välein, jolloin heiltä saattaa puuttua olennaista informaatiota aiheeseen liittyen. Tämän vuoksi on tärkeää, että tuomme ammattitaidollamme ne asiakkaalle merkittävät seikat esiin sekä tarjoamme räätälöidyn ja sopivan ratkaisun juuri heille.
Emme voi johtaa yritystä asiakkaan puolesta, mutta voimme tuoda heille parhaat mahdolliset lähtökohdat ja välineet liiketoiminnan pyöritystä varten.
Kysyimme Juhanilta lopuksi, mitä Visma Solutions voi parhaimmillaan tarjota asiakkaalleen:
“Meidän missio on ollut tuoda maailmanluokan työkalut suomalaisen pk-yrityksen ulottuville. Emme voi johtaa yritystä asiakkaan puolesta, mutta voimme tuoda heille parhaat mahdolliset lähtökohdat ja välineet liiketoiminnan pyöritystä varten. Näin mahdollistamme asiakkaan kilpailukyvyn, joka toisaalta taas kasvattaa kansantalouden kilpailukykyä. Se on sellainen asia, josta voi olla aidosti ylpeä.”