“Feel-good”-markkinointia kasvun ytimessä
Meillä on tavoitteena tehdä maailmanluokan markkinointia ja käytämme maailman kovimpia SaaS-yrityksiä esimerkkeinä kirittämään tekemistämme joka päivä. Alla ajatuksia, mihin erinomainen markkinointi mielestäni perustuu. Ovatko “teesimme” sellaisia, joiden puolesta sinäkin tekisit innoissasi töitä?
Tuottakaa liidejä kampanjoilla ja tukekaa myyntiä – mitä!?
Markkinointi toimintona ja tehtäväkenttänä on elänyt valtavaa murrosta parin viime vuoden aikana. Digitalisaatio, asiakaskokemuksen nostattaminen, tekemistä tehostavat sovellukset, ketterä tekeminen ja kokeilukulttuuri ovat tuottavan markkinoinnin edellytyksiä. Nykypäivän asiakas ei tyydy kauniisiin korulauseisiin vaan haluaa hyötyä tuotteista ja palveluista nopeammin sekä vaivattomammin. Odotuksia tukeva viesti syntyy monipuolisesti laadukkailla kuvilla, teksteillä, äänellä ja videoilla sekä viestinnän oikea-aikaisuudella käyttäen digitaalisia työkaluja.
Markkinoinnin maailma muuttuu muutenkin. Online-ostaminen kasvaa kovaa vauhtia ja asiakassuositteluiden arvo digitaalisessa maailmassa on vertaansa vailla. Loistava sisältö voi tavoittaa tuhansia lukijoita (uusia asiakkaita) viikossa. Markkinoinnin vaikuttamisen laajuus onkin kasvanut kampanjoinnista ja liidituotannosta koko asiakkaan elinkaaren aikaiseksi kasvun moottoriksi. Ja se tarkoittaa, että nykyaikaisen tuotemarkkinoinnin osaamisen arvostus kasvaa päivä päivältä. Yritys, jossa markkinointi ajatellaan ainoastaan liidikoneena ei ajatuksillaan selviä 2020-luvulle.
Ei enää markkinointia ilman asiakasarvoa
Asiakasymmärrys avaa tien tulokselliseen markkinointiin. Markkinoinnin tulee ymmärtää laajasti, minkälainen on asiakkaan toimintaympäristö, minkälaisia arjen haasteita hän kohtaa ja mitä mahdollisuuksia hän etsii. Nykyisin markkinoinnin ihmisillä on mahdollisuus ymmärtää asiakkaiden haasteita jopa muuta organisaatiota monipuolisemmin. Heillä on tuntuma tuhansiin kohtaamisiin ja käyttäytymiseen digitaalisessa maailmassa ja sosiaalisessa mediassa. Markkinoijilla on käsissään data siitä, mitä asiakkaat oikeasti arvostavat, oli kyse sitten lukijamääristä, konvertointiasteista tai verkkokäyttäytymisestä.
Mikä pitää omia asiakkaitasi hereillä öisin? Korjaa se tarkasti ja helposti sekä tarjoa vitamiinia kaupan päälle.
Ei “nolla-arvo” sisältöjä, jotka haaskaavat toisten aikaa
Sisällöntuottamisesta on tullut hakukoneiden kultakaudella yksi markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä, mutta samasta syystä sen funktio on usein täysin väärinymmärretty. Vaikka tarkan hakukoneoptimoinnin avulla onkin mahdollista kasvattaa sivukävijöitä, on sisältöjen ensisijainen tarkoitus kuitenkin tuottaa arvoa lukijoille, eikä robotille. Kirkkaalla ja tarpeisiin vastaavalla sisällöllä osoitat asiantuntemuksesi ja kehität samalla hakunäkyvyyttä. Muista miettiä jokaisen sisällön kohdalla, onko sisällöllä arvoa vai oletko langennut latelemaan itsestäänselvyyksiä tyylillä “pidä huolta asiakkaista”.
Ei enää asioiden monimutkaistamista ja mystiikkaa
Kun häly ympärillä kasvaa, tulee konkreettisen ja oikea-aikaisen markkinoinnin merkitys yhä tärkeämmäksi. Meillä markkinoinnin tavoite on tarjota asiakkaalle tietoa, jonka avulla hän pääsee toteuttamaan omaa työtään nopeammin ja fiksummin. Siksi haluamme tuottaa sisältöä, joka vastaa asiakkaan liiketoiminnan haasteisiin konkreettisin ratkaisuin.
Sama mentaliteetti toimii alalla kuin alalla. Nosta markkinoinnissa keskiöön tuotteesi tai palvelusi asiakkaan hyötynäkökulmasta. Kerro asiakkaalle, miten ja milloin tarjoamanne tuote tai palvelu auttaa häntä, sekä miksi ja miten sitä käytetään. Anna asiakkaallesi yksinkertaiset ratkaisut ongelmiin ja kerro konkreettisesti, mitä hänen tulee tehdä saadakseen parempia tuloksia.
Ei enää markkinoinnin vuosisuunnitelmia
On turhaa tehdä työtä, joka ei tuota. Markkinointi vaatii jatkuvaa testaamista ja kokeilemista, joiden perusteella toimintatapoja voidaan kehittää. Digitaalisen markkinoinnin ansiosta lähes kaikesta on tullut mitattavaa ja mittareista on jopa runsauden pula. Haasteena onkin priorisoida tekeminen oikein niihin asioihin, joilla on eniten merkitystä. Me asetamme tavoitteita OKR-metodin avulla kvartaaleittain ja annamme ihmisille vapauden ja vastuun miettiä parhaimmat keinot tavoitteisiin pääsemiseksi koko asiakkaan elinkaari huomioon ottaen.
Ei enää haperoituneita kiiltokuvia ja hattaraa
Lopeta laskelmoidut tai jopa manipuloivat viestit, joista näkee kilometrien päähän että tarkoituksena on vain ja ainoastaan saada euroja taloon. Tee markkinointia siten, että olet asiakkaiden ongelmista ja tavoitteista aidosti kiinnostunut sekä tarjoa apua siihen mihin tuotteesi tai palvelusi on tarkoitettu. Läpinäkyvä, aito ja rehellinen markkinointi on ihmisten välistä viestintää parhaimmillaan. Sama pätee niin asiakkaisiin kuin potentiaalisiin työntekijöihin.
Hyvällä fiiliksellä erinomaista markkinointia
Vaikka automaatio on mukana yhä isommassa osassa markkinoinnin tehtävistä, on työ markkinoinnissa yhä suurimmaksi osaksi ajattelua ja luovuutta vaativaa tiimityötä. Markkinointi vaatii onnistuakseen hyvää energiaa. Kun tiimin sisällä on hyvä fiilis, se välittyy myös markkinoinnin ja viestinnän kautta ulospäin asiakkaille ja kumppaneille asti. Tästä syystä juuri meidän tiimiämme täydentävät persoonat ovat meille elintärkeitä ja käytämme paljon resursseja tiimin yhteishengen ja työntekijöiden hyvinvoinnin kehittämiseen. Innostus kun tunnetusti tarttuu.